به گزارش ایتنا / سرویس خارجی هتل نیوز و بر اساس اعلام شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC)، صنعت گردشگری ایتالیا در سال ۲۰۲۵ رکوردی بیسابقه ثبت خواهد کرد و پیشبینی میشود میزان هزینهکرد گردشگران بینالمللی به ۶۰.۴ میلیارد یورو برسد؛ رقمی که بالاترین سطح در تاریخ این کشور محسوب میشود.
بازگشت قدرتمند ایتالیا به صحنه گردشگری جهانی، این کشور را به چهارمین مقصد محبوب در اروپا تبدیل کرده و جایگاه آن را به عنوان یکی از قطبهای جهانی در زمینه گردشگری لوکس، سلامت، فرهنگ و غذا تثبیت کرده است.
سهم قابلتوجه در اقتصاد و اشتغال
بر اساس جدیدترین گزارش «تحقیقات تأثیر اقتصادی» (EIR) WTTC، صنعت گردشگری ایتالیا در سال ۲۰۲۵ سهمی ۲۳۷.۴ میلیارد یورویی در اقتصاد ملی خواهد داشت که معادل ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. همچنین، این بخش پیشبینی میشود از ۳.۲ میلیون شغل پشتیبانی کند که ۱۰۰ هزار شغل بیشتر از سال گذشته است.
گردشگری داخلی همچنان پرقدرت
هزینهکرد گردشگران داخلی نیز در مسیر رشد قرار دارد و انتظار میرود در سال ۲۰۲۵ به ۱۲۴.۶ میلیارد یورو برسد.
اظهارات رئیس WTTC
خانم جولیا سیمپسون، رئیس و مدیرعامل WTTC، با تمجید از عملکرد صنعت گردشگری ایتالیا اظهار داشت:
«ایتالیا بار دیگر در صدر فهرست آرزوهای گردشگران قرار گرفته و دلیل خوبی هم دارد. از زیبایی جاودان رم گرفته تا سواحل زیبا و طبیعت روستایی، ایتالیا تجربهای منحصربهفرد از تاریخ، فرهنگ و شکوه را ارائه میدهد. این رشد رکوردشکن نشاندهنده قدرت صنعت گردشگری ایتالیا و تعهد مردمان آن است.»
او افزود:
«اجلاس جهانی WTTC در رم، رهبران گردشگری جهان را گرد هم میآورد؛ از وزرا و مدیران عامل گرفته تا نوآوران و حامیان پایداری. ایتالیا امروز نمونهای برجسته از چگونگی توانمندسازی اقتصاد، تقویت هویت فرهنگی و رشد پایدار از طریق گردشگری است.»
دولت ایتالیا؛ متعهد به گردشگری پایدار
از سال ۲۰۲۱، ایتالیا به عنوان تنها کشور در میان اعضای G20 دارای وزارتخانهای مستقل برای گردشگری بوده و با اولویت دادن به نوآوری، آموزش، و پایداری، گامهایی استوار در توسعه متوازن و مسئولانه این صنعت برداشته است.
خانم دانیلا سانتانکه، وزیر گردشگری ایتالیا، با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی WTTC در رم گفت:
«برای نخستینبار پس از شش سال، مهمترین رویداد جهانی گردشگری به اروپا و به رم بازمیگردد. این اتفاق نشانهای از بازگشت پرقدرت ایتالیا به صحنه جهانی است و در سالی که میزبان رویدادهایی چون سال مقدس (Jubilee) و رشد بیسابقه در آمار گردشگری هستیم، موجب تقویت جایگاه رم و کشور در مسیر رشد مداوم خواهد شد.»
او افزود:
«این اجلاس فرصت بینظیری برای ایجاد همافزایی میان بخشهای دولتی، خصوصی و نهادهای مدنی فراهم میکند و بستری برای ارتقای محصول گردشگری ایتالیا خواهد بود.»
دیدگاه رئیس آینده WTTC
مانفردی لوفبور، رئیس آتی شورای جهانی سفر و گردشگری و مدیر ارشد برندهای Abercrombie & Kent و Crystal Cruises، با اشاره به میزبانی ایتالیا از اجلاس جهانی WTTC گفت:
«این رشد گواهی بر تعهد ما به پایداری، نوآوری و شور مشترک جوامع محلی است. با هم، چشماندازی غنی و موفق برای آینده گردشگری ترسیم میکنیم.»
مرور عملکرد سال ۲۰۲۴
مشارکت گردشگری در اقتصاد: ۲۲۸.۵ میلیارد یورو
اشتغالزایی: ۳.۱ میلیون نفر
هزینهکرد داخلی: ۱۲۲.۶ میلیارد یورو
هزینهکرد گردشگران خارجی: ۵۵.۲ میلیارد یورو
افق ۲۰۳۵؛ الگویی برای رشد مبتنی بر گردشگری
بر اساس پیشبینیهای WTTC، در سال ۲۰۳۵ سهم صنعت گردشگری از اقتصاد ایتالیا به ۲۸۲.۶ میلیارد یورو (معادل ۱۲.۲ درصد GDP) خواهد رسید و ۳.۷ میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. همچنین پیشبینی میشود:
هزینهکرد گردشگران بینالمللی: ۷۸ میلیارد یورو
هزینهکرد گردشگران داخلی: ۱۴۲.۵ میلیارد یورو
فرصتهای نو برای کسبوکارهای کوچک
با آغاز دوره جدید رشد، فرصتهای چشمگیری برای کسبوکارهای کوچک و متوسط (SME) در ایتالیا فراهم شده است. WTTC با همکاری وزارت گردشگری، سازمان ملی گردشگری ایتالیا (ENIT)، شهرداری رم و منطقه لاتزیو، بستری با عنوان “Together in Travel” برای حمایت و رشد این کسبوکارها فراهم کرده است.