گزارش جدید Marriott Bonvoy از ترندهای سفر ۲۰۲۶ در اروپا، خاورمیانه و آفریقا منتشر شد!

به گزارش ایتنا / سرویس خارجی هتل نیوز ؛ پژوهش تازه‌ای که توسط پلتفرم Marriott Bonvoy بر اساس نظرسنجی از بیش از ۲۲ هزار مسافر در ۱۱ کشور از اروپا، خاورمیانه و آفریقا انجام شده، نشان می‌دهد ۷۹ درصد از مسافران قصد دارند در سال ۲۰۲۶ تعداد سفرهای خود را نسبت به ۲۰۲۵ حفظ یا افزایش دهند. از این میان، ۳۹ درصد اعلام کرده‌اند که سفرهای بیشتری خواهند داشت.

طبق این گزارش که با عنوان «بلیط سفر ۲۰۲۶» (2026 EMEA Ticket to Travel Report) منتشر شده، میانگین برنامه سفر هر مسافر در منطقه EMEA شامل پنج سفر در سال ۲۰۲۶ است: دو سفر داخلی، دو سفر کوتاه‌مدت (چهار ساعت پرواز یا کمتر) و یک سفر بلندمدت بین‌المللی.

بر اساس داده‌های رزرو ماریوت، مقاصد محبوب سال ۲۰۲۶ در این منطقه شامل اُسلو (نروژ)، الجزیره (الجزایر)، مسقط (عمان)، اسپلیت و زاگرب (کرواسی) و کپنهاگ (دانمارک) است.


اعتماد فزاینده به هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی سفر

هوش مصنوعی اکنون به بخش جدایی‌ناپذیر برنامه‌ریزی سفر در منطقه EMEA تبدیل شده است. نیمی از شرکت‌کنندگان (۵۰٪) گفته‌اند که از هوش مصنوعی برای جست‌وجو یا برنامه‌ریزی سفر خود استفاده کرده‌اند — این رقم در دو سال اخیر از ۲۶٪ در سال ۲۰۲۳ به ۴۱٪ در ۲۰۲۴ و سپس ۵۰٪ در ۲۰۲۵ رسیده است.

همچنین ۱۴٪ از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که همواره از هوش مصنوعی برای برنامه‌ریزی سفر استفاده می‌کنند.
در میان گروه‌های سنی، ۷۱٪ از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله قبلاً از آن استفاده کرده‌اند و ۲۴٪ از گروه ۲۵ تا ۳۴ ساله اعلام کرده‌اند همیشه از هوش مصنوعی برای سفر استفاده می‌کنند. حتی در میان مسافران مسن‌تر نیز این روند رو به رشد است؛ ۲۹٪ از افراد ۵۵ تا ۶۴ ساله در سال جاری از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند (در حالی‌که این رقم در سال گذشته تنها ۱۸٪ بود).

در مجموع، نیمی از مسافران (۵۰٪) گفته‌اند در آینده احساس راحتی خواهند داشت اگر محل اقامت خود را از طریق پلتفرم‌های هوش مصنوعی رزرو کنند. تنها ۱۸٪ در این باره احساس نگرانی دارند.


ظهور روند جدید «لاکچری‌اسکیپ» (Lux-scaping)

یکی از ترندهای تازه سفر که در این پژوهش مشخص شده، لاکچری‌اسکیپ (Lux-scaping) است — یعنی مسافران در آغاز یا پایان سفر خود چند روز را در یک اقامتگاه یا اسپای لوکس برای استراحت و تجربه‌ای خاص می‌گذرانند.

حدود ۵۹٪ از پاسخ‌دهندگان تاکنون حداقل یک بار چنین تجربه‌ای داشته‌اند و ۲۲٪ در ۱۲ ماه گذشته از آن بهره‌مند شده‌اند.
این روند به‌ویژه در میان جوان‌ترها پرطرفدار است؛ ۳۵٪ از افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله و ۲۹٪ از ۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها در سال گذشته این کار را انجام داده‌اند.

تقریباً نیمی از مسافران (۴۶٪) گفته‌اند این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا در ابتدای سفر به حال‌و‌هوای تعطیلات وارد شوند، و ۴۳٪ نیز گفته‌اند اقامت لوکس در پایان سفر باعث می‌شود احساس تازگی و انرژی بیشتری هنگام بازگشت به خانه داشته باشند.

همچنین ۲۹٪ گفته‌اند این روش به آن‌ها اجازه می‌دهد سطحی از تجمل را تجربه کنند که شاید در یک سفر طولانی‌تر توان پرداختش را نداشته باشند.


سفرهای انگیزه‌محور یا «دنبال‌کردن علایق» (Passion Pursuits)

یکی دیگر از ترندهای کلیدی سال ۲۰۲۶، سفرهایی است که حول محور علاقه یا اشتیاق خاص طراحی می‌شوند. حدود ۶۸٪ از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند پیش‌تر سفری با محور علاقه شخصی داشته‌اند و از این میان، ۳۳٪ حداقل سالی یک‌بار چنین سفری می‌روند.

  • ۴۸٪ گفته‌اند سفر برای رویدادهای موسیقی یا فرهنگی انجام داده‌اند،
  • ۴۷٪ برای تماشای مسابقات یا فعالیت‌های ورزشی،
  • و ۳۹٪ برای ماجراجویی‌هایی مانند سافاری یا کوه‌پیمایی.

در میان نسل‌های جوان، این نوع سفر محبوب‌تر است: ۸۲٪ از نسل Z، ۷۷٪ از هزاره‌ها (Millennials) و ۶۳٪ از نسل X در سال گذشته حداقل یک سفر با محور علاقه داشته‌اند.


افزایش تمایل به «کشورگردی» (Country Hopping)

بیش از نیمی از مسافران (۵۲٪) گفته‌اند در سال ۲۰۲۶ قصد دارند در طول یک سفر، از بیش از یک کشور بازدید کنند. این روند در میان گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال به اوج رسیده است (۶۶٪).
اگرچه این پدیده در خاورمیانه و آفریقا رایج‌تر بوده، اما در میان مسافران اروپایی نیز در حال گسترش است.


اقامتگاه‌های آینده باید «پذیرا» باشند

اگرچه نظافت (۸۹٪)، قیمت (۸۸٪) و موقعیت مکانی (۸۷٪) همچنان معیارهای اصلی انتخاب اقامتگاه هستند، اما مسافران امروز معیارهای تازه‌ای را نیز در نظر دارند:

  • ۵۸٪ اقامتگاه‌های مناسب برای مسافران تنها را مهم می‌دانند.
  • ۴۷٪ نیز ترجیح می‌دهند اقامتگاه دوستدار حیوانات خانگی باشد.

در میان انواع سفر، تعطیلات «همه‌چیز‌تمام» (All-Inclusive) با ۴۵٪ محبوب‌ترین گزینه در سال ۲۰۲۶ است، در مقایسه با اقامتگاه‌های تفریحی (۳۳٪)، سفرهای شهری (۲۹٪) و رفاه و سلامت (۲۱٪).

همچنین ۷۳٪ از مسافران اعلام کرده‌اند که هنگام برنامه‌ریزی سفر، تأثیر زیست‌محیطی آن را بررسی می‌کنند و ۳۲٪ نیز در انتخاب اقامتگاه آخر خود، پایداری محیطی آن را در نظر گرفته‌اند.


چشم‌انداز ماریوت برای آینده گردشگری

اندرو واتسون، مدیر بازرگانی ارشد ماریوت در اروپا، خاورمیانه و آفریقا گفت:

«این گزارش جامع، تصویری امیدوارکننده از آینده صنعت سفر ترسیم می‌کند. گردشگری همچنان یکی از مهم‌ترین روش‌های گذران اوقات فراغت و هزینه‌کرد اختیاری مردم است. نکته قابل‌توجه، نقش پررنگ هوش مصنوعی در فرآیند برنامه‌ریزی سفر است. بیش از نیمی از مسافران EMEA از AI برای جست‌وجوی سفر استفاده کرده‌اند و نیمی نیز آماده‌اند اقامت خود را با آن رزرو کنند.»

او افزود:

«روندهایی مانند لاکچری‌اسکیپ، سفرهای انگیزه‌محور و کشورگردی نشان می‌دهد نسل‌های جوان، به‌ویژه نسل Z و هزاره‌ها، با رویکردی خلاق و فناورانه در حال بازتعریف شیوه سفر هستند و چهره آینده گردشگری را دگرگون خواهند کرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

Get the latest NEWS into your inbox